Frågestund

J.....
Hejsan gumman å lycka till, jag har en liten fråga som jag hoppas verkligen(!) att du kan svara på.. Det är såhär att jag lider av exakt samma sak som du.. Men jag har vart frisk i ca ett halvår, men nu är jag där igen... Det är så att jag har fått JÄTTE problem med mina tänder, speciellt framtänderna som jämt ilar värre än någonsin.. Jag undrar då om du också har sånna hår 'tandproblem'. Hoppas på svar, och framförallt LYCKA TILL!


Hoppas du lyckas ta dig upp igen, du vet ju att du kan, du har lyckats förut så vad skulle stoppa dig nu? Jag har ilningar ibland men inte så mycket. Däremot har jag frätit sönder en del av strängen man har under tungan, det är ofarligt men betyder ju att det är väldigt mycket syra om den lyckades FRÄTA sönder. Så det är något jag är väldigt orolig över. Försök ta dig ur det, borsta INTE tänderna eller drick juice efter du spytt (om du gör det) eftersom det fräter ännu mer, skölj istället med vatten och försök få i dig något att äta efter en stund. Tack så mycket och lycka till själv! :D

Anonym
Hej! Va duktig du är! bra att du kan ha kul, hoppas du får en otroligt bra resa:) Tänkte på en sak, har du någon gång provat att filma dig själv, typ ställa en videokamera i en hylla eller något, ställa dig någon meter ifrån, vrida o vända på dig själv o sen se filmen? Tänk dig som om presonen på videon är någon annan, fundera på hur du tycker personen ser ut o döm som om de inte vore du, skriv ner vad du tycker. Det kan ju rentav bli komplimanger åt dig själv:) Bara en ide' Kram:)


Tack så mycket! :) Ja resan var underbar, som en fräsch nystart. Nej inte filmat däremot tagit kort med autofunktionen, jag tog lite bilder åt min pojkvän förra året, med ja inte så mycket på mig, och jag fick en chock när jag sedan såg bilderna, en bild där jag stod upp mot en vägg och när jag såg den såg jag bara hur sjukligt mager jag var. Så att filma vore kanske bra som en boost. Fast det känns som att jag skulle tycka att det var löjligt, även fast jag varit med i lite filmer i skolan förut, fast då i andra roller och inte som mig själv. Men jag ska fundera på det, eller rättare sagt jag ska testa det. :D

Evelyn
-vad har du vägt som mest/minst?
Som minst (förra sommaren: 44kg till 175cm) och som mest (nu: 51kg till 175cm)
 -vad gick du för linje på gymnasiet och vad ska du plugga till nu?
Jag gick estet på gymnasiet, nu ska jag plugga teknik med en liten tvist.
 -vad hade du för poäng när du gick ut 9:an? :)
Kommer inte ihåg, det var vg i genomsnitt har jag för mig.
 -har din ätstörning påverkat dina studier?
Ohja, jag hade grymt dålig närvaro när det blev som värst, orkade inte med och sket i allt.
 -vad i ditt liv har mest blivit påverkat pga din äs? (förlorat kompisar, din pluggade, din tonårstid, ?)
Alltihop faktiskt, man märker inte när man förlorar sina vänner, tonårstid eller slutar gå på lektionerna, det går så sakta, gradvis, man slutar höra av sig, slutar gå ut, tankar om att jag inte vill äta godis och säkert kommer få förklara mig gjorde att jag stannade hemma någon gång, och någon gång blev till ofta och så vidare.
 -hur gammal var du när allting började, och hur började allting?
Jag var 16år och skulle just börja gymnasiet, jag var deprimerad och hade problem med min kille, och droppen som fick det att rinna över var att jag gick upp till 50kg (även då var jag 175cm så jag vägde för lite innan jag blev sjuk med) innan hade jag vägt runt 45-47 i flera år. Så det var nog ett sätt att få honom att se mig, att känna mig snygg, som att det var det som var felet. Hade jag fått hjälp för min depresion hade det kanske aldrig hänt, men det fick jag inte, för man var tvungen att blanda in föräldrarna och det vägrade jag så då sket jag i hjälpen, inte smart!
 varför fick du din äs?
Läs i frågan över!
 -vad ligger ditt bmi på nu och vad är det lägst bmi:et du haft?
Nu ligger det på 16.7 och det lägsta var på 14.4
 -har du dåligt blodvärde?
Såsom i blodtryck etc? Jag har för lågt blodtryck, det varierar ganska mycket men ungefär 60-80 i undertryck och 80-100 i övertryck. När jag vägde som minst skillde det bara 10 nummer mellan under och övertrycket, så jag behövde verkligen lägga på mig lite. Jag såg svart och var svimfärdig nästan jämt.
 -har du några syskon?
Ja en bror och en syster.
 -hur kan din familj inte märka att du spyr efter maten eller märka att du har en ätstörning?
Jag spyr inte efter maten men efter att jag har hetsat, och ibland ser dom ju att jag äter sjukt mycket godis, nötter, glass etc. och sedan går in på toa, men jag låtsas alltid ta ett bad, men det borde höras ut och dessutom tar jag ofta inte ens ett bad så jag är inte ens blöt i håret när jag kommer ut. Jag tror att om man inte vill veta något så stuntar man även i att oroa sig för det.
 och låta dig göra en egen mat varje dag?
Jag har lagat egen mat sedan 7an så i 6år nu, det började eftersom jag blev vegetarian och de inte orkade laga två olika maträtter, plus att jag inte gillar sådan mat dom äter oavsett, så det har bara blivit så. Plus att jag gillar att laga mat!
 -har du alltid haft dåligt självförtroende?
Nej, på lågstadiet och mellanstadiet hade jag jättehögt självförtroende, var riktigt kaxig, men det var kul, jag sket i vad andra tyckte, tänkte och sa. Men högstadiet försökte jag vara som alla andra, smälta in, och det var början på mitt dåliga självförtroende tror jag.
 -hur länge har du och din pojkvän varit tsm? =)
I 4 år! :O
 och hade du redan problem med maten när ni träffades?
Nej, inte till en början, jag var frisk ungefär hela det första året, nästan.
-och en sak jag alltid undrat.. vad har du för färg på håret ? :) långt/kort?
Jag har ljust gyllenbrunt (blandning mellan mörk mörk blondt och ljust ljust brunt), mellanlångt
-och om du skulle vilja(förstår verkligen om du inte vill eller orkar).. skulle du kanske kunna lägga in bilder, kanske endast på kroppen med tanke på att du vill vara anonym, på tiden innan din ätstörning, när det var som värst, och hur du ser ut nu? konsig fråga jag vet, förlåt.
Jag lade upp något sådant för några månader sen, kan göra det igen, jag börjar faktisk bli nöjd med min kropp nu, trots att jag aldrig vägt så här mycket innan!

 och förlåt ifall frågorna är jobbiga, jag respekterar att du inte svarar på dom om det inte känns bra! förövrigt så tror jag verkligen på dig, har alltid gjort och kommer alltid att göra. eller "alltid gjort", iaf från första dagen jag började läsa din blogg, då du skrev om att du heståt ungefär varje dag, även då trodde jag på dig. jag har ingen aning om vem du är men ändå känns det som om jag känner dig. du verkar iaf vara en jättestark och underbar person, och du är alldeles för bra för allting som har med ätstörningar och ångest att göra! forsätt kämpa, en dag kommer du vara ute ur allt det här! :)


Oj det var mycket frågor! :) Men det är bara kul! Tack så mycket, vad söt du är, jag hoppas att du inte har ätstörningar, eller att du inte kommer få det. Ifall du har det så kämpa dig ur dem, det går, det är jag alldeles hundra på, vill man så kan man! :)

amanda
Var det ditt ex som gjorde att du fick ÄS? eller vad tror du? hur såg din uppväxt ut? hur ser din relation ut till dina föräldrar? kram kram


Det är min pojkvän och inte mitt ex, vi hade ett förjävligt år kan jag ju säga, men vi löste det. Min uppväxt var bra, eller jag var mobbad ett tag, men aldrig för min vikt, jag har ju alltid varit den spinkiga tjejen. Mina föräldrar har jag väll ingen sån kontakt som man borde ha med, vi pratar knappt etc. men det beror på mig, jag ogillar när de försöker komma nära inpå mig, klarar inte av det. De vet ju inte om att jag varit deprimerad och gråtit och haft ångest varje dag i mer än ett år, och de vet inte heller något om mina ätstörningar, det säger ju en del...

Men jag tror inte att det är min pojkväns fel absolut inte, han har velat att jag ska gå upp i vikt, och det är inte heller mina föräldrars fel. Utan det är att jag inte fick hjälp mot min depression, den gick över till ätstörningar helt enkelt. Jag skulle fått hjälp om mina föräldrar fick veta och sitta i samma rum när jag berättare för nån psyk tant, och det vägrade jag, så jag struntade helt i det istället.

Skriv din åsikt

Skriv vad du vill här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser den)

URL/Bloggadress:

Vad ville du?:

Trackback
RSS 2.0