Vecko lista

Nu när jag bor ensam så bestämmer jag självklart vad jag ska äta, men jag har inte särskilt mycket pengar, så jag har börjat skriva vecko listor, dels för ekonomin, dels för att det blir enklare med matlagningen och dels för att jag kan utmana ätstörningen, för har jag skrivit upp något så är det det jag ska äta, oavsett om jag tycker att jag inte är värd det den dagen. Så här är nästa veckas matsedel (för kvällen enbart):

Måndag: Rödbetssoppa tillsamans med hembakt bröd m. bregott och fet ost

Tisdag: Pankakor (med rivna morötter i) med sylt och mini keso

Onsdag: Bortbjuden på middag

Torsdag: Ugnsstekt lax med grönsaker (färsk majs och broccoli) och ris

Fredag: Fullkornspasta med broccolisås

Lördag: Ugnsstekt kyckling, grönsaker, chilisås och ris

Söndag: Wok med bönor, grönsaker, grytblandning på burk (sådan med kokosmjölk, kryddor
och lite grönsaker)  och nudlar

Skriv din åsikt
Postat av: amanda

hej svej. vad härligt att du mår bra angående flytten. spännande o lite läskigt att flytta hemifrån. kan jag tänka mig. hur gör du med dinas portioner? vet du hur mkt en normal är? eller lassar du bara på o äter tills du är mätt? hur många pannkakor äter du? vill du lägga upp recept? är lite sugen själv faktiskt. har inte ätit pannkakor på flera år!!

2009-08-29 @ 09:44:09
URL: http://bootylicious.devote.se
Postat av: Sandra

bra lista!!!

2009-08-29 @ 09:49:16
URL: http://backtofuture.blogg.se/
Postat av: Bullen

Hej! Det är ju jättebra att skriva en lista, det gör jag också. Jag började med det i våras när jag gick på dagvårdsbehandling och jag tycker att det funkar väldigt bra. Ett tips är att laga flera portioner samtidigt, då behöver man inte stå och laga mat varje dag och så har man alltid färdig mat i frysen, så att det blir lätt att ta med sig lunch (om man nu behöver det).



Får jag fråga en sak bara; finns det någon anledning till att du skriver "fet ost", eller varför gör du det?



Jag tänker att det är en sån där sak som liksom håller en kvar i ätstörning... I alla fall skulle det nog hålla kvar mig. Jag har verkligen ingen aning om var i ätstörningen du är och exakt vad du kämpar med just nu, men på sikt tror jag att det kan vara bra att skippa ordet "fet" och bara skriva ost...



Ta det inte som kritik, utan som en vilja att hjälpa...

2009-08-29 @ 10:17:42
URL: http://vaniljbullen.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Hur gör du din broccolisås? När vi gör broccolisås hemma brukar vi mosa (till små biter, inte puré) kokt broccoli och blanda med mini fraiche (5%) och lite krydda, men jag tycker det inte känns helt ok att äta den såsen.

2009-08-29 @ 15:38:09
URL: http://anoa.blogg.se/

Skriv vad du vill här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser den)

URL/Bloggadress:

Vad ville du?:

Trackback
RSS 2.0