Gravt underviktig?

Läste på aftonbladet om robinson då det var en tjej som hade gått ner så mycket att hon fick bmi 17.1 och kallades då enligt deras experter för gravt underviktig. Nu undrar jag om det bara är min ätstörda hjärna som protesterar "det är ju lite undervikt, inte grav undervikt? JAG har ju 17 i bmi nu och jag har aldrig varit större!" det stod om hur dåligt hon mådde, hur lågt blodtryck hon hade fått och om hur det svartnade för ögonen för henne. Men jag förstår inte, här har jag gått runt och försökt acceptera att jag "blivit mullig" och så slås detta som ett slag i ansiktet på mig "grav undervikt" nej, jag tycker inte att det där grav ska vara med, det är undervikt ja, men inte GRAV undervikt. Vad tycker ni?




Skriv din åsikt
Postat av: elin

jag fick samma reaktion som du, jämförde såklart med mig själv och jag tycker att jag har waaay to much fett på kroppen...liksom jag har ändå bmi 15.8- 16. det är konstigt hur sjukdomen förvränger oss. visserligen tycker jag inte hon är GRAVT underviktig men underviktig ser man ju att hon är, NU ser jag det iaf!

2009-12-13 @ 15:36:18
Postat av: Emelie

Om man tittar på henne på tv tycker jagf faktiskt att hon ser ganska underviktig ut. Men anledningen till att hon mår så fruktansvärt dåligt kan ju också vara för att hon knappt får någon mat alls och lever under extrema förhållanden.



Själv har jag ett bmi på 18.6 och jag tycker faktiskt att jag är väldigt smal. Så 17.1 är väldigt lite ändå.



2009-12-13 @ 17:28:49
URL: http://emelieolausson.blogg.se/
Postat av: elin

jag tror nog att bmi 17 kan anses som grav undervikt. det är ju ändå under det man diagnoserar för anorexi. men jag förstår din reaktion. har själv haft bmi 17,1 i säkert ett halvår och SÅ dålig har jag inte känt mig rent fysiskt.

2009-12-13 @ 20:24:49
URL: http://simsalabimen.blogg.se/
Postat av: Victoria

Ja, vad ska jag säga...



Först av allt, så är det fullkomligt individuellt hur dåligt en människa kan må av en undervikt.

Vissa kan ha mens, andra utan en enda chans...



... fast 17 i BMI var det..

Gränsen för ett normalt BMI är ju trots allt 19.

Ifall jag inte har fel, så är 16 gränsen för den grava undervikten, men bara för det så behöver det inte betyda att 17 är okej. Inte alls. :(



Du är inte mullig alls, okej?



kramar <3

2009-12-13 @ 22:25:52
URL: http://pigment.blogg.se/
Postat av: elin1

såg att någon annan också hette elin, lite kul hehe. men till saken igen, kollade upp bmi för anorexi och det är 17.5!!! inget snack om saken att 17.1 är jävligt lågt. :)

2009-12-14 @ 17:15:25

Skriv vad du vill här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser den)

URL/Bloggadress:

Vad ville du?:

Trackback
RSS 2.0