Jag fattar inte!

Har fått lite kommentarer om att jag gått ner pga att jag äter en svältkost, gör jag verkligen det? Visst jag förstår också att en dubbelmacka till middag kanske inte är det vettigaste, men jag äter ju stora mellanmål? Vågar inte riktigt räkna kalorier, eller borde jag det så att jag får i mig allt? Triggar det eller hjälper det?

Skulle egentligen träffat dietisten imorgon, men hinner verkligen inte det, har fullt upp med studentförberedelser imorgon med, mat ska handlas, bilen ska fixas, tårtor ska bakas och sen är det lärar/elev fest som jag ska gå på kvällen. Så jag får försöka få en tid med henne så fort som möjligt.

Jag behöver nog ett matschema kanske, fast jag har tyckt att jag varit så duktig som ätit mycket, har kollat igenom mina matdagar flera gånger nu för att se om det är svältkost och jag fattar inte vart den är svältkost, det är väll ungefär som alla andra äter? :S


Skriv din åsikt
Postat av: s

NEJ. du har inte gått ner i vikt på grund av att du äter en svältkost, för det gör du inte. huvudsaken just nu är att du slutar kräkas och börjar äta regelbundet. sålänge du äter regelbundet och inte kräker så har du en fantastisk start på din friska tid. du kan inte gå från svältning/kräkning till att börja äta massor och regelbundet för det skulle din lilla kropp inte klara av, tro mig, som jag sagt tidigare, jag har varit där, i dina skor. du äter jättebra, ja det är kanske lite och det kanske inte är 1500-2000 kalorier om dagen, men så länge du inte kräker så har du en bra start. din viktnedgång lär antagligen vara pga av att du kutat runt som en galning varje dag, du har gjort av med all energi (kalorier) som du stoppat i dig och kanske till och med mer, därför har du gått ner i vikt.för att bli frisk började jag träna och räkna kalorier, det triggar på ett bra sätt, peppar och gör en medveten om att 'shit, jag kan äta ju' eftersom man gör av med kalorier man äter, så det känns hur bra som helst!

2009-06-01 @ 21:03:45
Postat av: Emelie

Du äter ju lite i jämförelse med det som anses vara "normalt". Andra äter ju en ordentlig frukost på flera hundra kalorier, en varm lagad lunch, ett flertal mellanmål och en ordentlig lagad middag. Jämför en lagad middag med en macka och du förstår säkert.



Men givetvis kan du inte gå från att kräkas till att börja äta 2000 kcal om dagen om det inte käns bra. Du måste gradvis trappa upp matintaget för att slutligen hamna på runt 2000 kcal om dagen.



Så våga och vinn! lycka till!

2009-06-02 @ 06:22:01
Postat av: Anonym

Jag fattar inte vad "s" menar med att du äter bra. Det du äter är inte näringsriktigt eller tillräckligt och det är VISST en svältkost. Jag har kollat och räknat på några av dagarna (har själv haft problem med maten -vilket förresten gör mig intresserad av din sida för den liknar mig hur jag var förrut- och kan allt det där utantill, även om jag inte vill kunna) och kommer fram till att även om du äter lite nötter ibland (bra! fortsätt med det) så hamnar du oftast mellan 1000-1300 kcal om dagen. Om man räknar på hur mycket du traskar omkring så behöver du nog ca 2300 kcal om dagen när du jobbar och kanske åtminstone 1900 när du inte gör det (förutsatt att du sitter mest still). Om du vill kan du kolla vad du gör av med på ett dygn kan du gå in på den här sidan:http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/07D81C45F906DBBFC125705100493F99?open





Bara för att "s" antagligen också har någon slags ätstörning och måste bekräfta sina matvanor så ska du INTE lyssna på henne/honom. Jag vet själv hur jobbigt det är när man får olika signaler från olika håll när det gäller matintag. Jag tycker -verkligen- att du ska gå till din dietist, få ett ordentligt matschema och INTE fuska med det.



Stor Kram!!!!

2009-06-02 @ 09:31:19
Postat av: Jess

Jag håller helt med ovanstående! Det är absolut svältkost. Ingen lagad mat alls och de få gånger du ätit mat är det mest tillagade grönsaker. Och en frukost på drygt 300 kcal är på tok för lite. Frukosten ska innehålla 30% av dagsntaget vilket innebär ca 600 kcal. En stor tallrik fil med musli (eller 1 hel portion gröt med mjölk), två mackor med pålägg och en frukt/i glas juice är ypperligt! Det är i stort sett vad man får på alla ätstörningsenheter eftersom det är en HELT vanlig frukost för de allra flesta människor. Du måste tänka på att du inte ska ligga i underkant om du ska stabilisera vikten utan i överkant av kaloriintaget - hur ska din kropp annars få signaler om att den inte går på sparlåga hela tiden? Det är rent struntprat om att kroppen skulle bli chockad av mycket mat när den ätit lite ett tag, den skriker ju efter näring och energi och därför får du hetsattacker. Äter du rejält med mat kommer din förbränning också att öka vilket innebär att du gör av med mer kalorier än när du är i svältläge då kroppen BARA lagrar allt den får i sig. Jag har legat inlagd sammanlagt 3 år som bara försvann från mitt liv och sen har det tagit 5 år att repa kroppen. Är det så du vill ha det? Jag kommer förmdligen aldrig kunna få barn och har tappat hälften av hpåret påmitt huvud. Ju snabbare du repar dig och återställer kroppsvikten dessto färre men för livet kommer du få! Tro mig, det är inte värt det!!!



Kämpa på och fråga mig gärna om du undrar något! Utbildar mig nu till sjuksköterska och går sista terminen så hjälper dig mer än gärna!

2009-06-02 @ 09:46:50

Skriv vad du vill här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser den)

URL/Bloggadress:

Vad ville du?:

Trackback
RSS 2.0