I mina kläder

Jag kan lova er att ni för tillfället inte vill vara i mina kläder, jag mår verkligen inte bra, jag tvivlar på alla mina tankar fram och tillbaka, men ni är helt underbara som ger så mycket tips och råd på vad jag ska göra, ni är helt enkelt bäst!

Jag har fått lite kommentarer på att jag äter för lite mat, jag vet inte vad jag ska svara på det för det tjänar inget till att jag tjafsar emot och säger att jag visst äter tillräckligt, för gör jag verkligen det? Jag har ingen aning, jag vet inte hur stora portioner som är normala, och om jag nu ändå äter normala portioner så spyr jag oftast upp dem efter allt godis jag vräker i mig efter maten ändå. Så hur vet jag hur mycket jag får i mig en vanlig dag egentligen?

Matschema var det ja, jag ska klura på det, jag måste ju kunna ändra det så att jag vet vad jag ska äta oavsett om jag är hemma eller om jag är hos min pojkvän. Det är bara en tanke som kommer upp i mitt huvud: Hur mycket är normalt att äta? Vad äter ni som äter normalt? (Vill inte ha svar på den frågan om du vet att du äter för lite, för det triggar mig alldeles för mycket)

Ska träffa en dietist snart med, redan nästa vecka tror jag det var, kanske får ett matschema då, jag hoppas faktiskt på det även fast det är lite läskigt, räknar med att hon kommer vilja att jag ska äta mer än jag vill, men det är bara att vänja sig antar jag.

Skriv din åsikt
Postat av: Magda

Hej igen :).



Jag är normalviktig med ett BMI på ungefär 19.

Jag är 19 år gammal.



Min matdag kan se ut ungefär såhär:



Frukost: 1 portion gröt med sylt, mjölk och russin

samt 1 mjuk macka med honung med +kaffe/te med mjölk och socker.



Mellis: 1 äpple om jag är hungrig



ex. Lunch: 2 potatisar, några köttbullar (8-13 beroende på storleken, hehe) sås (en sked eller så, alltså 0,5 dl) lingonsylt och grönsallad. Tuggar ordentligt och inväntar mättnad!!!



Mellanmål: Kaffe, och kanske en bulle, en kaka eller en banan/2 äpplen. Allt beror på situationen och hungern :).



Kvällsmat: Samma som lunch, typ en portionsbit lax, två potatisar, fisksås, grönsallad och mjölk.



kvällsmål: Om jag lägger mig litet senare (som exempelvis idag) blir jag kanske lite hungrig! Brukar göra iordning en liten blandning av fil, russin och flingor att mumsa på innan sängdags.



I övrigt vill jag bara nämna att jag -inte- tränar typ någonting utöver en aktiv vardagsmotion och att jag håller vikten helt stabil! Nyckeln är som vanligt att tugga ordentligt men det vet du ju redan ;). Utöver allt detta käkar jag järntabletterna hemofer. Kanske ngt för dig? KRAM

2009-05-12 @ 23:07:00
Postat av: Lollo

Det är som Magda säger... man måste ha tillräkligt mycket järn i kroppen och man måste tugga ordentligt. Jag fick järntabbletter. Det fungerar jättebra!

Att tugga maten är svårare än det låter. Speciellt om man är stressad eller bara vill få det överstökat. Därför ska man äta i lugn och ro...så mycket ro som det går i alla fall. ;P



Det låter bra att du ska få ett matschema av en dietist! Hon/han kan hjälpa dig mycket. Och om du får hjälp med ett matschema minskar du stressen och blir friskare fortare, du får alltså minde ångest! Ångesten avtar av sig själv. :)

Om man äter ordentligt blir man heller inte sugen på socker lika ofta.



Kram, förlåt för en lång kommentar! :)

2009-05-13 @ 09:26:24
URL: http://slim.devote.se
Postat av: Rebecca

Ett normalt matintag för en stillasittande kvinna som vill stå still i vikt är följande:



FRUKOST: 2-3 dl fil/yoghurt med 1 dl musli (2 dl flingor) samt två mackor med smör och pålägg.



LUNCH: 2 dl kokt ris/ 3 dl pasta / 2 potatisar. 150-200 g kött, 1 dl sås, grönsaker



MELLIS: 2½ dl fil + 1 dl musli och en banan



MIDDAG: Som lunch



KVÄLLSMÅL: 2 mackor med smör och pålägg + 1 glas juice/mjölk





Hoppas det hjälpte! <3

2009-05-14 @ 20:43:34
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Ena mellanmålet mellan frukost och lunch kom inte med, det kan bara en frukt eller en macka eller drickyoggi tex.

2009-05-14 @ 20:45:41
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/
Postat av: A

Jag anser att jag äter normalt, lagom för att varken gå upp eller ner. Som regel kan du ha 3 ordentliga mål + mellanmål, det är lagom!



Idag åt jag.



Frukost: Gröt med sylt o mjölk + ägg

Lunch: sushi

mellis: 2 mackor o kaffe

kvällsmat: mackor, te och glass



En tumregel är att äta var 3-4 timme o att äta i lagom tempo tills du är lagom mätt. hoppas du kan få mer hjälp från dietisten o planera för din kost o matschema o sånt. Du förtjänar att bli frisk, ingen ska behöva lida av anorexi:/

2009-05-18 @ 22:32:58

Skriv vad du vill här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser den)

URL/Bloggadress:

Vad ville du?:

Trackback
RSS 2.0