Vaccinering

Kom att tänka på en sak förresten, eller två saker egentligen.

  1. En riskgrupp till svininfluensan är personer med lågt immunförsvar, då undrar jag bara vad som innefattas i det? För man får ju lågt immunförsvar av ätstörningar! Jag ska dock inte ta vaccinet pga alla bieffekter. Ska ni ta vaccinet?
  2. Hörde på radion för någon dag sedan att vaccineringen går ut över andra personer som söker hjälp och de nämnde personer med ätstörningar eller psykiska problem då det inte ansågs lika akut, stämmer detta?

Skriv din åsikt
Postat av: Victoria

Hmm, bland majoriteten verkar ju ätstörningar klassas som psykiska problem så jag antar att de ser dem som en grupp... men ändå.

Jag hoppas verkligen inte att det stämmer...



Det känns ju nästan som rasistiskt att gruppera så att de med lite försvåringar ska komma snäppet efter!

För guds skull, vi är alla människor!

Och varför just de grupperna egentligen?

Som om de tankefyndade att "Ja, de här människorna tar väl livet av sig snart eller så svälter de sig till döds, så varför inte satsa på de levande~"



Det gör mig så arg...



Men apropå ätstörningarna, så kanske det kan ha att göra med att de med grav undervikt inte blir sjuka, trots lågt immunförsvar.

Om en sådan undervikt, så klarar kroppen inte av att ta emot och bearbeta en inflammation, vilket förklarar det.



[Ursäkta att det råkade bli en vägg av text då jag körde loss med mina tankar...]



Själv så ska jag inte ta vaccinet eftersom jag är helt anti mot tabletter och kemikalier~ :'3

Och varför egentligen?

Det har ju varit fler som dött av den vanliga jämfört med den sviniga ifall jag inte hört fel~



kramar

2009-11-02 @ 21:44:21
URL: http://pigment.blogg.se/
Postat av: Victoria

Ooohh, och jag glömde säga tack för din kommentar~! x3



Vad roligt(eller ändå inte) att du kände igen dig i vad jag skrev och att du tyckte om mitt sätt att skriva~

Det gör mig alltid så glad när folk säger så~ :)



Men apropå det där med att människor inte säger någonting så tror jag att det har att göra med den svenska kulturen.

Att vi är så otroligt reserverade att en människa nästan anses konstig ifall den börjar prata med en främling ifall det inte gäller klockan... :(



Samtidigt så kan det ju också handla om att de egentligen är rädda för att säga någonting opassande, då de troligen inte vet hur en ätstörd person innerst inne fungerar...

2009-11-02 @ 21:54:42
URL: http://pigment.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag tänker inte vaccinera mig. Jag tillhör nog någon av riskgrupperna eftersom jag har hjärtfel, astma och har haft ätstörningar, så mitt immunförsvar är inte det bästa. Men sen tänker jag att en del som får influensan märker inte av den mer än en förkylning, så jag kanske t.o.m. har haft den redan. Och isåfall är det onödigt att vaccinera sig eftersom det gör det lättare för mig att bli sjuk om det kommer nån liknande sjukdom senare. Har jag inte dött innan lär jag inte dö nu :) fortsätt kämpa!

2009-11-03 @ 10:04:08
URL: http://boobla.blogg.se/
Postat av: -

Jag ska inte ta det. det känns som att man gör så stor grej av det bara. <3

2009-11-03 @ 16:26:54
URL: http://latzia.blogg.se/
Postat av: -

sv: Ja, eller hur! det är det som är så bra. även fast det är roligt att se bilder på peronen, tycker i alla fall jag.. haha. <3

2009-11-03 @ 16:52:50
URL: http://latzia.blogg.se/

Skriv vad du vill här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser den)

URL/Bloggadress:

Vad ville du?:

Trackback
RSS 2.0