Läsarkommentar

karin
hej

jag har varit sjuk 6 år i änorexi och kan säga ganska säkert att du inte kommer få någon aktivtetsersättning.. det är ju för de som beräknas vara sjuk flera år framåt (typ kroniskt sjuka men som ej är sjukpensionärer). det är nog sjukpenning du skall ansöka om! gå till kommunen och be de hjälpa dig, annars riskerar du att stå helt utan ersättning, och utan läkarintyg så får du inget retroaktivt!


Svar: Hej, nu blir jag lite förvirrad aktivitetsstöd kan man få minst 1år till max 3år i sträck, och mina läkare ville sjukskriva mig i just ett år, minst. Sjukförsäkring ska man vara minst 30år för så jag vet inte hur jag ska göra är väldigt förvirrad. Lever på noll nu, vet du vad som händer om jag skulle tvingas jobba och sedan får aktivitetsstöd om det dras av direkt eller hur det fungerar?

Skriv din åsikt
Postat av: karin

alltså sjukpenningen gäller för alla som är över 18 år! tror du blandar ihop orden. aktivtetsersättningen ges aldrig ut som första val utan först blir man sjukskriven och sen om man fortfarande är dålig när sjukpenningen går ut (364 dagar) så kan man ansöka om aktivitetsersättning. försäkringskassan är jättehårda numer och en vän till mig som låg inlagd på slutenpsykiatrisk avdelning för 3 självmordsförsök fick knappt sin ersättning i efterhand, det tog 5 månader av bråk innan de gav med sig.



så kolla upp detta nu och sitt inte och vänta till april. jag skulle gissa på att försäkringskassan inte ger dig HEL sjukskrivning eftersom du faktiskt fungerar "normalt" en del av tiden, dvs. kan gå ut och träffa kompisar, fika, festa, träna osv... då kan man ju faktist jobba ett par timmar i veckan också!



jag är ingen expert men vet att de är hårda och läkarna har INTE koll på försäkringskassans alla regler som ändras hela tiden. de har helt olika synsätt och bedömningar och speciellt i och med den nya reformen som började förra året.

så ta tag i det på riktigt! NU

2010-02-04 @ 09:02:33
Postat av: Joss

Hej! Jag måste bara säga att jag har aktivitetsersättning pga min anorexi, min läkare skrev ett intyg att jag inte kunde jobba på minst ett år och det var inga problem alls för mig att bli beviljad. Som jag förstår det så kan inte jag få någon annan ersättning än aktivitetsersättning eftersom att jag är 19 och inte har jobbat och fått lön. Hoppas att det löser sig för dig!

2010-02-04 @ 10:45:11

Skriv vad du vill här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser den)

URL/Bloggadress:

Vad ville du?:

Trackback
RSS 2.0