Kalcium



Idag tänker jag slå ett slag för kalcium, det är otroligt många som är bensköra utan att veta om det, jag har själv bett om att få göra etttest på hur starkt skelett jag har, dels för att min mormor bryter ben till höger och vänster så jag har det i släkten, och dels för att jag är underviktig.

Och vad kan man göra för att få starkare skelett? Mjölk är väll det första alla börjar tänka på, och ja, mjölk innehåller både kalcium och D-vitamin. Men det gör även broccoli och gröna bladgrönsaker, bönor, fet fisk och skaldjur! Så försök få in något av det varje dag.

Men för att få ett starkt skelett behövs en sak till: belastning! Hoppa, spring, dansa - allt som belastar skelettet så att det kan stärkas, men kom barar ihåg att äta riktigt både innan och efter annars har det motsatt effekt!


Skriv din åsikt

Skriv vad du vill här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser den)

URL/Bloggadress:

Vad ville du?:

Trackback
RSS 2.0