kaliumbrist



Fick ett sms från min läkare nyss, hon hade ju kollat mina värden och mina värden såg bra ut, förutom kalium, det hade jag brist på tydligen. Har googlat runt lite på vad som händer när man har brist på det, och det såg inte så kul ut, det står även att det är väldigt ovanligt att man får kalium brist, och det är det enda jag har brist på? Fast sen läste jag i mattillåtet att folk med ätstörningar inte ska lita på att ens resultat är så bra som de verkar eftersom man nästan alltid har för lite vätska i kroppen vilket gör att ämnena blir mer koncentrerade, vet inte vad jag ska tro. Hur som helst så förstår jag varför jag har kaliumbrist, det står att det försvinner ut om man kräks eller använder laxeringsmedel, det sistnämnda gör jag inte men jag spyr ju varje dag så det kan ju ha med det att göra.

Men det som det finns mest kalium i är (enligt undersökningen Riksmaten): 

  • 18% Potatis 
  • 15% Mjölk, fil och yoghurt
  • 12% Frukt, bär och juice
  • 12% Kött, fågel och ägg
  • Okej, potatis kommer jag knappt ihåg när jag åt sist, har väll tvingat i mig någon klyftpotatis på någon finmiddag någon gång, men i övrigt NEJ.
  • Mjölk, fil och yoghurt äter jag faktiskt varje dag
  • Frukt, bär och juice, bär äter jag varje dag, frukt med men inte juice
  • Kött, fågel och ägg äter jag något av varje dag, det gör jag.
Så det måste vara att jag spyr som gör att jag har brist eller?

Det förklarar dock en hel del saker eftersom symptomen är:
"Låga kaliumvärden kan ge upphov till förvirringstillstånd och muskelsvaghet. Kaliumbrist kan även orsaka onormal hjärtrytm"
"Brist leder till muskelsvaghet och kramper."

Det förklarar varför jag alltid är så sjukt förvirrad, varför jag knappt orkar hålla mig uppe efter att jag spytt och varför mitt hjärta slår i otakt. Kramper har jag dock inte känt av.

Oj, blev nog lite långt. men men.


Skriv din åsikt
Postat av: E!

Ja, både att spy och laxera ger pissdåliga kaliumvärden. Det värsta är att kalium är liksom... Viktigt.

2009-03-10 @ 12:25:28
URL: http://eelvelin.blogg.se/

Skriv vad du vill här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser den)

URL/Bloggadress:

Vad ville du?:

Trackback
RSS 2.0