Vad har hänt på 1år?

Startade min blogg i februari förra året, vilket känns som en evighet sen, jag var då sjukare än jag insåg och jag läste just igenom lite av mina gamla inlägg. Är ni lätt påverkade bör ni dock undvika det eller ha i bakhuvudet att det är alldeles för lite mat även när jag skriver som om jag gjort något fenomenalt duktigt, just för att det var mycket mat för mig då i jämförelse med vad jag annars åt. Men jag sitter och är förfasad över hur olika mitt liv ser ut då och nu.

Sötsaker
Då: Nej bara i hets och då spyddes allt upp
Nu: Ja, man ska få unna sig

Frukostmat
Då: ½-1portion gröt med linfrön + bär och ev. ett ägg
Nu: 2dl yoghurt + bär + 1dl müsli (eller 2dl flingor), 1 glas juice och en macka med pålägg

Middagsmat
Då: Magert kött och sallad alternativt grov macka med keso
Nu: Kött/fisk, pasta/ris/potatis, grönsaker, sallad, dressing ibland efterrätt

Piller
Då: Diverse vitaminer men även koffeintabletter och efederin som gjorde att jag var alldeles stissig
Nu: En vitamintablett med extra folsyra

Humör
Då: Stissig, tänkte bara på mat, kalorier, hur jag såg ut, deprimerad och inåtstängd
Nu: Tänker på hur jag ska gå upp i vikt, mycket tankar kring graviditen och allmänt lycklig över hur livet kan ändras.

Ville bli frisk?
Då: Jag trodde det men samtidigt jobbade jag mot det gång på gång, blev erbjuden både öppen och slutenvård men trodde att dom skämtade om att jag var så sjuk och ville dessutom gå klart skolan så tackade nej.
Nu: Jag vill och måste bli frisk både för min egen och för bebisens skull, jag kan inte hålla på som jag gjort i resten av mitt liv.

Jobbigast
Då: Att inte hetsa och spy efter att jag ätit, vad det än var. Att behålla maten med andra ord.
Nu: Att äta tillräckligt, enligt mina mått äter jag gigantiskt men inte enligt normalmängd så jag tvingar i mig normala portioner för att få kroppen att vänja sig.

Träning
Då: Dans, gym och stavgång. Tränade något varje dag i princip. Trodde att jag byggde upp en hälsosam kropp men gjorde det även för att gå ner i vikt så det var dubbelt.
Nu: Vet jag bättre än att träna när jag är underviktig, det bryter bara ned kroppen. Den träningen jag får idag är av någon enstaka promenad eller när jag bakar (det är jobbigare än man kan tro ;))

Vård
Då: Vuxenpsyk en gång i veckan där dom vägde mig, tog blodtryck och så pratade jag med en sjukgymnast som agerade psykolog, tyckte om henne men det gav mig ingenting egentligen. Hade inga som helst krav på viktuppgång etc.
Nu: Dagvård på östra sjukhuset måndag till fredag, gillar inte riktigt min behandlare men det är bra mycket bättre vård, jag tvingas äta riktigt och får lära mig hur mycket riktigt verkligen är. Har krav på att gå upp till normalvikt.

Vikt
Då: 46-49kg och tyckte att det var hur mycket som helst
Nu: 55,8 sist jag vägde mig, börjar vänja mig och tycker inte att jag väger onormalt mycket alls, det är trots allt fortfarande undervikt till min längd. Vill komma upp i normalvikt.

Skriv din åsikt
Postat av: elin

du det är en del skillnad! kämpa vidare vännen:)

2010-05-16 @ 21:51:55
URL: http://simsalabimen.blogg.se/
Postat av: Matilda

Vad fint att du kommit så långt! Kämpa på så blir det snart ännu bättre :)

2011-01-16 @ 21:52:31
URL: http://attlevamedfobi.blogg.se/

Skriv vad du vill här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag ser den)

URL/Bloggadress:

Vad ville du?:

Trackback
RSS 2.0